Bedömningsmetodik

Bedömningskriterier för skivbutiksguiden/Reviderad 2009 


skivbutikbildFör att en butik skall kännas rätt krävs ett antal förutsättningar. Här är de viktigaste:

  • Butiken måste ha en själ. Det måste kännas att man kommer in i en skivbutik och inte en klädaffär eller något annat. Föreståndarna måste upplevas kunniga och gilla att stå där och sälja.
  • Butiken måste ha ett acceptabelt utbud, inte för mycket och inte för lite och det får inte vara för mycket blandat mellan efterfrågade skivor och rent skräp. Är utbudet litet måste skivdensiteten vara hög, dvs många fynd.
  • Butiken måste ha någon typ av struktur, normalt bokstavsordning, men det kan även fungera med sortering i olika musikstilar. Det man inte får göra är att blanda nya med begagnade skivor, det ger ett alltför splittrat intryck.
  • Pris och omsättningshastighet. Priserna måste vara relevanta, det får inte vara så att man ser begagnade skivor som kostar mer än om man köper de nya på Åhléns. Omsättningshastigheten är självkart kopplat till pris, butiker med hög omsättning har samtidigt relativt låga priser. Butiker med låg omsättning blir snabbt ganska trista och man drar sig då endast till ”nyinkommet” högen och spolar övriga skivor.
  • Placering av disken. Man måste snabbt få ögonkontakt med de som arbetar i butiken. Butiken ger ett anonymt intryck om disken ligger undanskymd i ett hörn.