Trailer Bride
This article (slightly revised) is available in English here
Trailer Bride kommer från Chapel Hill, North Carolina. North Carolina är en östlig stat (och borde därför hamna under East i denna artikelserie), men tillhör samtidigt sydstaterna. Det råder dock ingen som helst tvekan om att bandet ska sorteras in under South. Trailer Bride etiketteras ofta som "southern gothic". Andra vanliga etiketter är "spooky gothic" eller "swampy gothic". Chapel Hill är ett varmt och fuktigt område, där bl.a. ormar och insekter stortrivs. Det är mot denna bakgrund svårt att föreställa sig någon annan musik än "gothic country" från Trailer Bride. Det är ett alldeles utmärkt namn på ett "gothic country" band. Trailer Bride bildades av sångerskan och multiinstrumentalisten Melissa Swingle (bl.a. gitarr, banjo, piano, dragspel, munspel och såg), Brad Goolsby (trummor), Bryon Settle (gitarr) och Robert Mitchener (bas). Settle och Mitchener lämnade bandet redan efter den första skivan. Mitchener ersattes omgående av Daryl White. Inför tredje skivan kom Scott Goolsby med på gitarr. Inför femte skivan lämnade båda bröderna bandet och ersattes av Tim Barnes (gitarr) och John Bowman (trummor). Det är också denna uppställning av Trailer Bride som du ser här till höger.
Melissa Swingle var bandets centralfigur och skrev i princip all musik och texter. Swingle har en intressant bakgrund. Uppväxt i Mississippi i djupaste Södern. Hennes föräldrar var baptister. Som tioåring flyttade familjen till Elfenbenskusten när föräldrarna skulle missionera. Melissa Swingle återvände till Mississippi för att börja på college. Där mötte hon sin dåvarande man och flyttade till Chapel Hill, North Carolina och fick en dotter, Isabel. Religionen var ständigt närvarande i uppväxten. Det har präglat Melissa Swingle på många olika sätt. Rädslan för att hamna i helvetet är ständigt närvarande. Samtidigt finns det - som så ofta hos människor med denna uppväxt - en stark dualism mellan det religiösa och profana. Hennes första band var en kvinnlig trio med det ekivoka namnet Pussy Teeth. Trailer Bride är inte heller ett band som spelas på de kristna radiokanalerna. Texterna handlar i allt väsentligt om sex, död, synd och försoning. Men också om kärlek, dock med en tydlig slagsida åt olycklig och/eller dysfunktionell kärlek. Till denna bild ska också fogas att Melissa Swingle haft perioder präglat av depressioner. Melissa Swingle har starka konstnärliga ambitioner och hon målade redan innan musiken kom in i hennes liv. Den konstnärliga ådran delar hon med bl.a. Tracee Miller i Blanche och Rennie Sparks i Handsome Family som båda är etablerade inom "gothic country". Melissa Swingle har gjort samtliga omslag (utom till den andra skivan vars omslag dottern Isabel Swingle står för). Efter att Trailer Bride lagt ned verksamheten fortsatte Melissa Swingle i en duo tillsammans med Laura King (trummor) under namnet The Moaners. Det finns ett tydligt arv från Trailer Bride, men musiken är betydligt tuffare (mer åt garage- och indierockhållet). Duon har gett ut tre skivor och är fortfarande aktiva.
Musiken är med en sliten, men giltig term - unik. Trailer Bride låter inte som något annat band. Det är avspänt på gränsen till medvetslöshet. Musiken är förhållandevis elektrisk med stora inslag av eko och reverb. Sångrösten används som ett instrument och fyller i de få kvarvarande hålen i ljudmattan. Det är stökigt och släpigt på samma gång. Men det som verkligen kännetecknar Trailer Bride är användandet av såg i musiken. Det är lika spöklikt som när luffaren Konrad spelar såg i filmen "Pippi på rymmen". Melissa Swingle gjorde för egen del upptäckten att det inte är någon skillnad på en dyr såg (avsedd för musik) och en billig såg (avsedd för hantverk). Det enda viktiga är att det är 100 procent stål. Musiken rör sig mellan olika genrer: långsam bluegrass, country, blues och över till indierock. Musiken kan sägas vara lite "twangy", medan texterna är "quirky". Melissa Swingle är en med "gothic country" mått mätt mycket skicklig låtskrivare. Stor omsorg har lagts ned på texterna och att få dessa att samspela med musiken. Texterna är intelligenta, humoristiska och ironiska, som i det stilla konstaterandet "mobile homes ain't safe in a tornado" (se bild ovan). För att vara "gothic country" är texterna poetiska. I andra fall är de inspirerade av verkliga möten som det surrealistiska mötet mellan bandet och den hillbilly-laglöse-dansande Jesco White vars one-liner: "I don't get out much on account of being famous" gick in in extenso i låten "Jesco" från fjärde albumet High Seas.
Trailer Bride var aktivt mellan åren 1993-2004. Produktionstakten var hög. Under sju år gjorde de fem skivor. Trailer Bride (1997), Smelling Salts (1998), Whine De Lune (1999), High Seas (2001) och Hope Is A Thing With Feathers (2003). De fyra sista skivorna är utgivna på Bloodshot Records. Jag har samtliga skivor. Den första skivan Trailer Bride är både dyr och svår att få tag i. Efter lite tvekan kom jag till slutsatsen att det var värt 350 kronor att få Trailer Bride-samlingen komplett. Det är den svagaste skivan av alla. Övriga skivor är helgjutna.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nedan följer ett förslag på en cd-kompilation.
Nr |
Låt |
Album |
1 |
Trailer Bride |
Trailer Bride |
2 |
Porch Song |
Smelling Salts |
3 |
Graveyard |
Smelling Salts |
4 |
Cowgirl |
Smelling Salts |
5 |
Dirt Nap |
Whine De Lune |
6 |
Whine De Lune |
Whine De Lune |
7 |
Pasture |
Whine De Lune |
8 |
Jesco |
High Seas |
9 |
High Seas |
High Seas |
10 |
Under Your Spell |
High Seas |
11 |
Ghost Of Mae West |
High Seas |
12 |
Thankful Dirt |
High Seas |
13 |
All Thine |
High Seas |
14 |
Bird Feet Feelings |
High Seas |
15 |
Hope Is A Thing With Feathers |
Hope Is A Thing With Feathers |
16 |
Destiny |
Hope Is A Thing With Feathers |
17 |
Lightning |
Hope Is A Thing With Feathers |
18 |
Shiloh |
Hope Is A Thing With Feathers |
19 |
Waking Dream |
Hope Is A Thing With Feathers |
Bästa skiva är High Seas.
Bästa låtar är Graveyard, Cowgirl, Ghost Of Mae West och Hope Is A Thing With Feathers.