Menu

The Denver Gentlemen

TheDenverGentlemenThis article (slightly revised) is available in English here

The Denver Gentlemen är från Denver, Colorado, se hemsida www.denvergentlemen.com/ (hemsidan har upphört, men domänen är till salu för $2 495). Bandet bildades 1988 av Jeffrey-Paul Norlander (sång, piano och klockspel) och David Eugene Edwards (gitarr). Året därpå utökades bandet med Jean-Yves Tola (trummor). Efter en avstickare till Los Angeles återvände TDG till Denver. Bandet utökades med Norlander bror Eric (såg av märket Black & Decker) och med Frank Hauser Jr (dragspel). The Denver Gentlemen spelade i Denver under en lika kort som legendarisk period. TDG hade - i denna upsättning - som filosofi att inte spela samma sång på samma sätt mer än en gång. Tola ersattes år 1991 av Slim Cessna. Samma år lämnade Edwards bandet för att tillsammans med Tola satsa på sitt nya band, 16 Horsepower. Avhoppen var inte slut i och med det. Slim Cessna lämnade TDG året därpå för att starta Slim Cessna’s Auto Club. Jeffrey-Paul Norlander var ensam kvar i TDG och bestämde sig för att fortsätta med bandet i samma stil. Ett oräkneligt antal medlemmar passerade revy i TDG under de närmaste åren. En TDG-uppställning bestod förutom Jeffrey-Paul Norlander av Jon Stubbs (trombon), Mark McCoin (trummor), Valerie Ferry (sång och kontrabas) och David Wiley (dragspel). Det är denna uppställning som syns på bilden ovan. I augusti 1995 gjorde bandet en live-inspelning på The Bug Theatre i Denver. Vid denna tidpunkt var dock inget skivbolag intresserad av att ge ut skivan.

lowestate altNär ingen ville ge ut skivan och framtidsutsikterna för bandet var rätt dystra upplöste Jeffrey-Paul Norlander TDG och anslöt sig till sina tidigare kollegor i 16 Horsepower. Där blev han inte särskilt långvarig, utan slutade redan år 1998 före ”Low Estate” kom ut. Notera det alternativa omslaget till vänster. Ironiskt nog, med Norlander med i bandet är hela fem låtar på ”Low Estate” från TDG-tiden, däribland ”The Denver Grab”. Det är alltid lika roligt i musikens underbara värld att ta del av de officiella och inofficiella skälen till varför någon slutar. Det officiella skälet enligt David Eugene Edwards: ”he preferred to be closer to his home and family”. Denna längtan efter hem och familj råkade sammanfalla med meningsskiljaktigheter om den musikaliska inriktningen. Jag tror på det senare. Intresset för The Denver Gentlemen’s musik ökade i takt med att intresset växte för det som senare kom att kallas ”denver sound” (16 Horsepower, Woven Hand, Slim Cessna's Auto Club, Tarantella, Munly & the Lee Lewis Harlots, Kalamath Brothers och DeVotchKa har alla - i större eller mindre utsträckning - sina rötter i TDG). Masterbanden från ínspelningen 1995 fanns kvar någonstans under alla år (oklart var). Sex år efter inspelningen gav Absalom Records ut skivan ”Introducing…The Denver Gentlemen”. Vid denna tidpunkt hade f.d. kollegorna i 16 Horsepower respektive Slim Cessna’s Auto Club hunnit fram till ”Secret South” och ”Always Say Please And Thank You”. Skivan ”Introducing…The Denver Gentlemen” fick dock stor uppmärksamhet och Jeffrey-Paul Norlander satte snabbt ihop en ny TDV-uppsättning med DeVotcKa-medlemmarna Paul Geoffrey (cello och klarinett) och Tom Hagerman (fiol och dragspel) samt Sharon Gatcliffe (sång) för att smida medan järnet var varmt. Denna TDG-konstellation var mer minimalistiska och mindre improviserande än tidigare upplagor. Men järnet var inte varmt längre. Jeffrey-Paul Norlander lyckades aldrig återskapa intresset för The Denver Gentlemen. Det är (och lär förbli) ”Introducing…The Denver Gentlemen” som är bandets bidrag till ”gothic country". Det är i dag oklart om bandet är upplöst eller om det befinner sig i någon slags dvala. Men det spelar en mindre roll i sammanhanget.

jeffreypn storJeffrey-Paul Norlander är dömd att vandra i detta jordeliv och ständigt bli påmind om TDG (tidigare konstellationer). Vad han än företagit sig får han alltid frågor om det kultförklarade TDG. Finns det för övrigt någon mer sliten benämning än ”kultband” när man diskuterar musik? Jag tror knappast det. Termen används flitigt på The Denver Gentlemen. Den mycket udda historien med skivan skapar grogrund för kultstatus. Frågan är vad som är föremålet för kulten? Det är inte alltid det framgår vilken version av TDG man menar eller om det är skivan som avses. De flesta i TDG-kulten avser den (i princip) första ”line-upen” med David Eugene Edwards och Slim Cessna. Denna konstellation gav aldrig ut någon skiva. Faktum är att de existerade under en kort tid och endast gjorde spelningar lokalt. Det hindrar inte de som bär upp kulten att kontrafaktiskt resonera: vad hade hänt om bandet inte lösts upp, vilken konst hade då inte kunnat skapas? Men om man ska vara ärlig, vad hade bandet egentligen för chans? Syret var definitivt inte tillräckligt i bandet för att kunna försörja alla medlemmars skilda musikaliska preferenser, ambitioner och egna projekt. Det är bara att titta på David Eugene Edwards och Slim Cessna’s fortsatta utveckling så förstår man att TDG i denna konstellation var dödsdömd. Sett ur detta perspektiv höll bandet ihop förhållandevis länge. Konstellationen lade grunden till det som senare kom att kallas ”denver sound”.

the denver soundAndra i TDG-kulten menar att kultbandet utgörs av den andra ”line-upen”. De gjorde inspelningen som så småningom blev utgiven på en skiva. De resonerar kontrafaktiskt: vad hade hänt om det blivit en skiva redan 1995 och bandet då slagit igenom, vilken konst hade då inte kunnat skapas? Tja, vem vet. Jeffrey-Paul Norlander undrar nog om han verkligen gjorde allt som stod i hans makt för att få ut skivan 1995 och om han inte gjorde en fatal felbedömning när han upplöste TDG och anslöt sig till 16 Horsepower. Men som det heter i ett centraleuropeiskt ordspråk: ”Hunden hade fångat haren om han inte stannat för att skita”. Med detta vill jag ha sagt att det inte är särskilt meningsfullt att spekulera kring vad som kunde ha hänt om "hunden fortsatt jaga haren". Det är mer meningsfullt att uppmärksamma det som faktiskt hände. Det hade inte funnits något ”denver sound” utan The Denver Gentlemen. The Denver Gentlemen var utan tvekan en katalysator för många band. Denver är i dag ett mycket viktigt kluster i ”gothic country”-världen.  Skivan (Absalom-inspelningen) är utgången och är svår (och dyr) att få tag i. Skivan har återutgivits på Smooch Records år 2007 och det är den utgivningen som jag har i min samling.

"Introducing…The Denver Gentlemen” är ett mästerverk som bör finnas i varje ”gothic country”- älskares skivhylla.  Dess betydelse för genren kan knappast överskattas. Med TDG och skivan introducerades begreppet "gothic americana". Det är östeuropeiska influenser, cabaretmusik, gospel, frälsningsarmémusik och country i en salig blandning. Piano, klockspel, gammaldags dragspel och stränginstrument dominerar. Det finns knappt några elektriska instrument med överhuvudtaget. Jeffrey-Paul Norlander får David Eugene Edwards röst att låta rätt normal. Rösten kan beskrivas som en darrande vibrato på gränsen till det outhärdliga. Men det fungerar i detta märkliga sammanhang. Låtarna är sinsemellan extremt olika. Från plink-plonkande till vanlig country över till stompiga marschlåtar. Texterna är inte överdrivet mörka, här är ett exempel från ”The Denver Grab”:

"see my love cut down the lane
sways and grinds ooh, that's your play
ya treat me like your prayers
though i'm alone
yer drivin' me to pray, "trouble" i'm undone
hold me up
will ye be my doll?
hold me up
'til the sun it cometh down
i didn't want it no
blood is to blame
there's a little fury on me and i'm ok
don't tell me that
you'll descend 'cause
i'm no bedlam - i'm your friend
see the girl - the girl's alone
see the boy - away from home
don't tell him nothin'
leave well enough alone
boy, oh boy, the boy's a stone"

The Denver Gentlemen har gett ut en andra skiva, The Denver Gentlemen (2005) på skivbolaget Elseproduct som dock inte kommit i närheten av den första skivan när det gäller kommersiell framgång eller konstnärlig verkshöjd.

TheDenverGentlemen introducing      

Att presentera ett förslag till en cd-kompilation när det endast finns en skiva (i praktiken) kan te sig lite pretentiöst. Men just i detta fall ska skivan avnjutas precis på det sätt som konstnären menat. Alla låtar är med. Nedan följer ett förslag på en cd-kompilation.

Nr

Låt

Album

1

When The Lord, He Speak To Me

Introducing...The Denver Gentlemen

2

The Blue Parrot

Introducing...The Denver Gentlemen

3

Mid-Day Merry-Go-Round

Introducing...The Denver Gentlemen

4

Little Darlin'

Introducing...The Denver Gentlemen

5

W

Introducing...The Denver Gentlemen

6

The Denver Grab

Introducing...The Denver Gentlemen

7

The Potters Field Special

Introducing...The Denver Gentlemen

8

Vulture Girl

Introducing...The Denver Gentlemen

9

The Legs Of Polka (For Jeremy)

Introducing...The Denver Gentlemen

10

The Certain Kind Of Woman

Introducing...The Denver Gentlemen

11

Holiday

Introducing...The Denver Gentlemen

12

All My Lady's Woman

Introducing...The Denver Gentlemen


 

Bästa skiva är Introducing…The Denver Gentlemen.

Bästa låtar är The Blue Parott, Little Darlin’, The Denver Grab, Vulture Girl och All My Lady’s Women.

 

Senast ändrad
Mer i denna kategori: « Tarantella Sons of Perdition »
Högst upp

The Denver Gentlemen

Mest besökt Gothic

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next

.357 String Band

08-10-2012 Hits:9342 Gothic Country Konztroll - avatar Konztroll

This article (slightly revised) is available in English here .357 String Band är (var) från Milwaukee, Wisconsin, se hemsida http://www.streetgrass.com/ (denna hemsida underhålls inte, fungerar inte och det är högst tveksamt om...

Read more

Gothic Country, Southern Gothic, Gothic …

12-08-2012 Hits:8085 Gothic Country Konztroll - avatar Konztroll

Read about Gothic Country in English by the same Author hereNu är det dags att ge sig på den svåra men angelägna uppgiften att försöka beskriva en musik som inte...

Read more

Strawfoot

25-08-2012 Hits:7180 Gothic Country Konztroll - avatar Konztroll

This article (slightly revised) is available in English here Strawfoot är från St. Louis, Missouri och bildades år 2004. Det var från början menat som ett studioprojekt, men istället blev det ett...

Read more